۱۳۸۸ آذر ۲۰, جمعه

نگرانی کميسر حقوق بشر سازمان ملل از تشديد سرکوب مخالفان در ايران





[۱۳۸۸/۰۹/۱۸ نوی پيلای، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، روز سه شنبه، هفدهم آذرماه، از تشديد سرکوب مخالفان دولت ایران توسط ماموران امنیتی جمهوری اسلامی، عميقا ابراز نگرانی کرد و از مقامات اين کشور خواست تا به حق مخالفان برای اعتراض احترام بگذارد.

خانم نوی پيلای گفت: سرکوب مردم [در ايران] شدت گرفته و اين امر بسيار جدی تر از گذشته شده است.

کمسير عالی حقوق بشر سازمان ملل می گوید که در اعتراض به نحوۀ برخورد ماموران دولتی با تظاهرکنندگان، ملاقات با يک مقام ارشد جمهوری اسلامی ایران در شورای حقوق بشر را لغو کرده است. اين ملاقات قرار بود روز سه شنبه در ژنو صورت گيرد.

خانم پيلای که يک حقوقدان اهل آفريقای جنوبی و قاضی پيشين رسيدگی به جرائم جنگی در سازمان ملل بوده است، گفت: « ما واقعا در برابر دولت هایی که سياست درهای بسته را اعمال می کنند، فرو مانده ايم و جمهوری اسلامی ايران يکی از اين دولت هاست. ما هنگامی که مسائل [مربوط به نقض حقوق بشر] را با آنها در ميان می گذاريم، آنان واکنش بسيار دفاعی از خود نشان می دهند، با اين حال ما همچنان به طرح اين مسائل ادامه خواهيم داد.»

در همين حال، يک مقام قضایی جمهوری اسلامی ايران روز سه شنبه گفت، از اين پس در برابر کسانی که امنيت ملی جمهوری اسلامی را تهديد می کنند، گذشتی در کار نخواهد بود.

غلامحسين محسنی اژه‌ای، دادستان کل کشور، با تهديد گفته بود: «از اين پس اگر کسی دستگير شد، خانواده‌ها حق گله ندارند، چرا که مردم بيش از اين تحمل نداشته و ما هم از اين پس مهلت نخواهيم داد.»

آقای محسنی اژه‌ای که در يک نشست خبری به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ می داد، همچنين گفت: «دستگاه قضايی و نيروهای نظامی و امنيتی از ابتدا مقداری خويشتنداری کردند تا صف‌ها از يکديگر جدا شده و خط دشمن مشخص شود، اما از امروز به بعد اين کار را نخواهيم کرد چرا که موضوع روشن شده است.»

حبرگزاری «رويترز» در گزارشی نوشته است که تظاهرات ضددولتی روز دوشنبه در سراسر ایران، نمايش قدرت تازه ای از سوی مخالفان بود که طی آن دهها تن بازداشت و چندين نفر نيز در مقابله ماموران دولتی در شهرهای گوناگون زخمی شدند.

اين خبرگزاری اضافه می کند که وسعت تظاهرات تهران در مقايسه با تظاهرات پس از انتخابات خرداد ماه گذشته، کوچک تر ولی شدت آن بيشتر و تندتر بود و مخالفت های تظاهرکنندگان تنها به محمود احمدی نژاد محدود نبود و شعارهایی عليه ساختار حکومت مذهبی می دادند.

کميسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، پيشتر در يک کنفرانس مطبوعاتی گفته بود که در ماه های اخير، نگرانی های خود در مورد نحوۀ رفتار ماموران با مردم را با نمايندۀ جمهوری اسلامی در مقر اروپایی سازمان ملل در ژنو در ميان نهاده و با فرستادن نامه هایی به مقام های دولت ايران از آنان خواسته است تا به حقوق مردم برای برگزاری تظاهرات و اعتراض ها، احترام بگذارند.

خانم پيلای افزود که مسئلۀ ناعادلانه بودن دادگاه های بازداشت شدگان را نيز مورد بررسی قرار داده است.

وی تاکيد کرد که محکوميت های بسيار شديد و سختی عليه دستگير شدگان رويدادهای اخير صادر شده و دفتر وی مشغول بررسی اين امر است که اين دادگاه ها تا چه اندازه منصفانه عمل کرده اند؟

پنج تن از دستگير شدگان رويدادهای تابستان گذشته به مرگ و ده ها تن نيز به حبس های دراز مدت محکوم شده اند.

ادارۀ تحت نظر خانم نوی پيلای، اطلاعات خود را از منابع مختلف و از جمله کارشناسان مستقل شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد دريافت می کند و تنها به اطلاعات ارائه شده از سوی مقام های دولتی کشورها متکی نيست. شهريار بزرگ(بابك
ديدگاه ازادی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر